post hoc, ergo propter hoc

Månad: december 2010

Knappt 13 timmar kvar

Det vill säga på 2010. Själv sitter jag på en buss när detta skrivs. Jag är på väg till ????????? för att fira nyår där med min mor & far samt min storasyster hennes sambo och deras imorgon 3 månader gamla tvillingar.

Eftersom jag har lite tid över på resan hem tänkte jag att det var dags att skriva ett sista inlägg för året. Det har varit ett rätt spännande år som började med att jag arbetade på Aftonbladets Helpdesk (bytt senare namn till Servicedesk) och rätt omgående på det nya året blev jag iPhone ansvarig på Helpdesk/Servicedesk och fick uppgiften att styra upp och reda ut den soppa som ärligt talat just då rådde.

Aftonbladet hade börjat med iPhones våren 2009 (den stora massan fick sina i April om jag minns rätt) och under sommaren hade det väl varit lite rörigt. Dels var väl Aftonbladets interna hantering ett problem, men även hur man skulle felanmäla trasiga iPhones till leverantören Telia.

Det hade blivit bättre innan jag började i November 2009 men det var en hel del jobb som fortfarande fanns kvar att göra. Jag minns hur i stort sett fick spåra varje iPhone för att se till så att vi hade rätt antal och att rätt person hade rätt telefon. Men jag är nöjd med det jag lämnade över när jag slutade i början på Augusti i år.

Jag hade med hjälp av rätt personer lyckats reda ut soppan och utvecklat en stabilare hantering tillsammans med Anovo och försäkringsbolagen (det blev två på slutet). Men 5-10 iPhones fick jag aldrig reda på vad dom råkat ut för. Men med tanke på att Aftonbladet hade över 700 iPhones så är jag alltså rätt nöjd. Själva hanteringen gick ut på att vi skickade alla trasiga telefoner till Anovo, även solklara försäkringsärenden, men då det var ett försäkringsärende gick kostnadsförslagen från Anovo till berört försäkringsbolag och om försäkringsbolaget godkände orsaken till skadan så skickade Anovo en ny telefon.

Det var väl där den stora flaskhalsen satt, telefoner som blivit försäkringsärenden och där försäkringsbolagen drog fötterna efter sig. Men det blev bättre och innan jag slutat fick vi ett nytt försäkringsbolag att ha och göra med som var mycket bättre och som ansåg att dom rutiner jag utvecklat var rätt rimliga. Det hela handlade rätt mycket om att ”vi” (Servicedesk) skulle ha koll på vad som hände med varje telefon vi felanmälde. Vi skulle få information om när en telefon var ett försäkringsärende och jag fick igenom att vi skulle få kopior på kostnadsförslagen och på så sätt kunde vi enklare påminna om vi tyckte att det tog för lång tid.

Men när det gäller stöld så fick vi använda oss av en annan rutin. Först och främst är det viktigt att vi spärrar telefonen och abonnemanget. Eftersom vi hade ett antal ej nummersatta SIM-kort så var detta något vi kunde göra själva, i alla fall flytta numret som blivit stulet till ett annat SIM-kort via en sida som Telia tillhandahöll, mycket praktiskt. Men för att spärra telefonens IMEI måste vi ta hjälp av Telia och då måste telefonen dessutom vara polisanmäld. Sedan måste vi anmäla saken till försäkringsbolaget och dom behöver även en kopia på polisanmälan.

En rolig sak var att innan iPhone 4 lanserat var det rätt stor brist på gamla 3GS 16GB så när vi skulle få nya telefoner som skulle ersätta stulna så fick försäkringsbolaget köpa in 3GS 32GB istället.

Det var även viktigt att vi i ärendehanteringssystemet hade ett ärende om varje telefon vi skickat på service (ServiceDesk+ heter det, bästa jag arbetat med) så man enkelt kunde se vilken användare/kund som haft telefonen, om den fått en ny från lagret och om det var kunden som förstört den kunna se hur det gick till. Ett tag hade vi stor brist på iPhones och kunden fick då vänta och en digital turlista (Google docs) tog sin form.

Jag fick arbeta en hel del med telefoni i övrigt också. Jag fick bl.a. uppgiften att reda ut den OE koppling som fanns så att den var aktuell. OE står för Office Extension och innebar att Aftonbladet hade ett 08-nummer kopplat till varje iPhone. Kunden hade dels alltså ett ofta inofficiellt mobilnummer som bara användes av kollegor och vänner/bekanta/familj och sedan ett arbetsnummer som bestod av ett 08-nummer som kunden då kunde stänga när denne fick på semester eller när dom inte arbetade, detta var mycket praktiskt och man kunde göra sig av med väldigt många fasta telefoner. På samma sida som vi kunde byta SIM-kort på ett nummer kunde jag även ändra OE-kopplingen, vilket gjordes en hel del när kunderna villa överlåta in sitt nummer till Aftonbladet (överlåtelse och porteringen var i sig nog den struligaste delen jag arbetat med, och ska inte tråka ur er med detaljer).

Vi på Servicedesk hade även våra anknytningar kopplade till ett gruppnummer så vi kunde svara på det nummer som gick till Servicedesk, väldigt praktiskt. Jag var lite fräck själv och bytte min anknytning till 4999, iPhone-gurun skulle ju ha ett bra nummer (men jag bytte även p.g.a. att bekanta till personen som haft 08-numret innan mig ringde mig stup i kvarten).

Måste erkänna att jag saknar en hel del att arbeta med Mac och iPhone. MacBook Pro är en skitbra jobbdator och jag skulle lätt kunna köra den i jobbet nu även om miljön på LVN är Windows. jag älskar också att modellerna är så få, blir mycket lättare för oss som ska ge support på dom att göra det.

På LVN nu har jag en gamla Nokia E51 (tror jag) en stationär dator vi min vanliga arbetsplats och en fast telefon. När jag ska svara i telefon måste jag byta plats och logga in på en annan stationär dator och använda en annan telefon. Vore mycket bättre om vi fick en bärbar dator vi kunde ta med oss till telefonirollen och varför inte använda OE till en mobil istället. Jag är också förvånad över det motstånd till iPhone som finns hos mina kollegor.

Blev ett långt inlägg detta och jag känner mig rätt klar nu faktiskt. Det blev tydligen en liten berättelse om hur vi jobbade på Aftonbladet när det gällde hanteringen av iPhones och telefoni.

Måste också få inflika att det märks att jag gått från ett bolag i Sverige där man ligger i framkant med att testa ny teknik till ett landsting där man fortfarande arbetar med stationära XP-burkar (nu ska en övergång till Windows 7 förmodligen ske under 2011 och 2012) och jag tycker det finns många saker som kan förbättras och förenkla och jag tror det skulle vara kostnadseffektivare att vi på Servicedesk t.ex. använda bärbara datorer och en iPhone med OE-koppling istället för som jag beskrivit ovan.

Snart är det över!

Det vill säga 2010 alltså. För egen del har det varit ett minst sagt intressant år. Idag är sista dagen på jobbet, precis som för kanske 90% av Sveriges arbetande befolkning. Annars finns det nog inte så mycket att berätta just nu. Är rätt tom i skallen.

Trodde verkligen att min nya jobb skulle bli riktigt bra, men det har inte alls levt upp till mina förväntningar. Det är faktiskt riktigt tråkigt på jobbet. Det är för mycket av vissa saker och för lite av annat. Saknar också att arbeta med det konkurrerande systemet. Det är sjukt mycket roligare.

Min nya stad är dock väldigt trevlig. Lagom stor med ett rätt bra utbud av butiker. Saknar dock en bra modebutik för män men snygga jeans och så, typ SALT. Jaja, har för första gången testat Zoovillage och det gick rätt bra det med.

Jag saknar också en Apple Premium Reseller, är ju alltid bra att ha det i stan man bor i.

Förresten, den gamla bilden duger rätt bra den med.

© 2020 eriohm.se

Tema av Anders NorenUpp ↑